Duyuru

BH'nin araştırmacı programı tehditlere, şiddetli saldırılara rağmen devam ediyor

Bosna Haberleri

  /   333   /   07 Temmuz 2014, Pazartesi

 Yazdır

  

 

 

BH'de yayınlanan "60 Dakika" adlı televizyon programının ekibine yönelik son saldırılar, basın özgürlüğünün BH'de hiç olmadığı kadar sallantıda olduğunu gösteriyor.

Southeast European Times için Saraybosna'dan Yusuf Ramazanoviç'in haberi -- 03/04/09

photo

"60 Dakika" muhabiri Slobodan Vaskoviç SC Başbakanı Milorad Dodik hakkındaki yolsuzluk iddialarıyla ilgili haber yapıyor. [FTV]

Balkanlar'da her zaman savunmasız bir konuda bulunan basın özgürlüğü, araştırmacı gazetecilik programı "60 Dakika"nın baş editörü Bekir Hacıömeroviç'in kendisi ve personelinin yaşamlarından endişe etmesi üzerine neredeyse istifa etme noktasına geldiği Bosna-Hersek'te (BH) yeni bir darbe aldı.

Programın inatçı muhabirleri ve kamera ekipleri her kesimden siyasi ve dini liderlerin yanı sıra polisin fiziksel ve sözlü saldırılarına maruz kaldı. Program BH'nin FTV kanalında yayınlanıyor.

En son büyük olay, Sırp Cumhuriyeti'nin (SC) Trebinye kentinin 30 kadar sakininin yerel Sırp Ortodoks kilisesini çekmeye çalışan "60 Dakika" ekibine saldırması ve daha sonra da ekibin sığındığı STK ofisinin etrafını sardığı 18 Mart'ta yaşandı. Yerel polisin kalabalığın ekibe saldırmasını engellediği, ancak onu dağıtmak için hiçbir şey yapmadığı bildiriliyor.

Muhabir Slobodan Vaskoviç ve iş arkadaşları olayın kışkırtıcılarını yerel Sırp rahibin şoförü ve akrabası olarak teşhis ettiler. FTV olaydan sonra yaptığı basın açıklamasında yetkilileri yerel gazetecilere yönelik artan baskıları durdurmaya çağırdı.

Vaskoviç bir süredir SC Başbakanı Milorad Dodik hakkındaki yolsuzluk iddiaları ve onun Ortodoks Kilisesiyle olan bağlantılarını araştırıyordu. Dodik de, Vaskoviç'in bir gün "yüksek tansiyon" geçirip "kalp krizi" geçirmesi yönündeki umudunu dile getirmişti.

SC liderinin, Saraybosna'daki radikal İslamcı Wahhabi gruplarının artan sayıları hakkında sevdiği bir terim olan "Tahranlı köktendincileri" temsil ettiğini iddia ettiği Vaskoviç'in programına pek bir faydası da yok.

Bir diğer "60 Dakika" elemanı da BHF'nin Gluha Bukovica kasabasındaki köylüler tarafından benzer şekilde düşmanca karşılandı. Program, Wahhabi hareketinin yayılmasıyla ilgili haber yaparak bazı BH'li Müslümanların düşmanlığını kazandı.

Bu olayda, "60 Dakika" ekibi genç kızların iki yıl önce Travnik'teki anne babalardan gelen benzer suçlamalara hedef olan yerel bir imamın genç kızlara sarkıntılık ettiği iddiasını araştırmaya çalışıyordu. Bir çok gözlemci, hatta bazı Müslümanlar, İslam toplumunun bir mahkeme onu suçlu ilan edene kadar kızağa almayarak din adamına karşı aşırı koruyucu davrandığına inanıyor.

 

Kızgın köylülerin saldırısına maruz kalan muhabir ve ekip, "İşinizi bitireceğim!" diye bağıran iri bir adam da dahil olmak üzere bütün olayı baştan sona kaydettiler.

Bunun dışında Dodik ile pek bir ortak noktası bulunmayan BH baş müftüsü Mustafa Efendiya Ceriç de program hakkında pek iyi düşünmüyor. Ceriç programı "İslama karşı komünist tezgahı olmak" ve "İslamofobi" ile suçluyor. Müftüye göre, "60 Dakika" Gluha Bukovica skandalını İslam cemaatinin itibarını zedelemek için kullanıyor.

BH gazetecilik dernekleri temsilcileri, gazetecilere yönelik saldırıların 2008 yılında ve 2009'un ilk aylarında arttığını söylüyorlar.

Güneydoğu Avrupa Medya Örgütü (SEEMO) Genel Sekreteri Oliver Vujoviç bu tür saldırıları kınıyor. "Muhabirlerin açık bir ortamda ve taciz korkusu olmadan işlerini yapmaları şart," diyen Vuyoviç şöyle devam ediyor: "Bir televizyon ekibini tehdit etmek ve işini yapmasına engel olmak basın özgürlüğüne yönelik ciddi bir saldırıdır ve gelecekte tektarı önlenmelidir."

Bu içerik SETimes.com için hazırlanmıştır. 

  

Yorumlar